Maarten Wisse, data-analist, over hoe wij dit doen.
Door het oplopende verzuim en het tekort aan medewerkers ligt er een grote druk bij arbodiensten en werkgevers. Het is daarom van belang dat medewerkers die ziek zijn hun werk weer zo snel mogelijk kunnen hervatten. Maar hoe? Daar bedachten we bij Camas IT iets voor.
“In de afgelopen jaren verzamelden we veel data”, vertelt Maarten Wisse, data-analist. “We weten wie zich ziekmelden, hoe vaak mensen zich ziekmelden, waarom mensen zich ziekmelden, hoe lang een ziekmelding gemiddeld duurt en welke interventies we inzetten.”
Bij het verzamelen van deze data voldoen wij aan de hoge veiligheidseisen en privacyrichtlijnen vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens én aan de verplichtingen vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
“We zagen dat we deze data kunnen gebruiken om verzuim te voorspellen en medewerkers van gerichter advies te voorzien. Zo kunnen we sneller ingrijpen en medewerkers juiste interventies aanbieden waardoor zij sneller herstellen. Dit is niet alleen fijn voor werkgever en arbodienst, maar het resulteert ook in een gelukkige medewerker die de juiste hulp op het juiste moment krijgt.”
“We hebben een projectgroep opgezet waarin mensen van allerlei disciplines van Camas IT en mensen uit het arbovak betrokken zijn. Zij dachten mee over welke data, naast bovenstaande, nog meer belangrijk is om voorspellingen op het gebied van verzuim te doen. Daarna keken we naar hoe we deze data konden gebruiken om doelgerichter te adviseren. Wat we nu vaak zien is dat iedere verzuimende medewerker op dezelfde manier behandeld wordt. Dit is niet altijd passend, want iemand met griep heeft andere klachten dan iemand met een burn-out. Op deze manier kunnen we dus beter prioriteiten stellen.”
“Met de resultaten uit het onderzoek konden we de digitale verzuimintake, die wij een aantal jaar geleden ontwikkelden, nog verder uitwerken. De digitale verzuimintake is een vragenlijst die medewerkers ontvangen zodra zij zich ziekmelden. In deze digitale vragenlijst vragen we onder andere naar hoe het met iemand gaat, hoe iemand omgaat met verzuim en wat de verzuimoorzaak is. Zo weten we direct wat de situatie is en kunnen wij er op de juiste manier mee aan de slag.”
“Momenteel zitten we in een pilotfase waarbij we werken met de resultaten van de digitale verzuimintake. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat nog beter kan. Zo werken we de digitale verzuimintake zo goed mogelijk uit. In grote lijnen zien we dat er veel nuttige informatie uit de digitale verzuimintake naar voren komt en dat we een vrij betrouwbare risicoscore kunnen bepalen van een ziekmelding. Dat is positief!”
“Om als bedrijf slimmer en beter te worden, moet je je constant blijven ontwikkelen. Bij Camas IT zien we dat dingen efficiënter kunnen en willen we ons doel om de klant beter te maken verwezenlijken. We willen onze klanten helpen om de druk door het tekort aan personeel en het hoge verzuim te verlagen. Maar het blijft uiteraard wel mensenwerk. Wij reiken de professionals tools aan, zodat hun mensen de verzuimende medewerkers zo goed mogelijk kunnen helpen.”
“Innovatie op het gebied van het voorspellen van verzuim speelt op dit moment een prominente rol binnen Camas IT. Maar als we hiermee klaar zijn gaan we weer een stapje verder. Zo willen we de verschillende domeinen binnen de arbowereld bij elkaar brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzuim en preventie.”